Root Motion View w Godot 4 odnosi się do funkcji związanej z systemem animacji postaci, szczególnie w kontekście animacji 3D. Root Motion polega na tym, że ruch postaci (np. bieganie, chodzenie) jest kontrolowany bezpośrednio przez animację, a nie przez ręczne przemieszczanie węzła postaci w kodzie.
W skrócie, zamiast ręcznie przesuwać postać w kodzie, pozwalasz animacji decydować o ruchu. Na przykład, jeśli animacja biegu postaci porusza korzeniem (root) modelu 3D, ta zmiana pozycji zostanie bezpośrednio zastosowana do obiektu w grze.

Root Motion w Godot 4
Aby korzystać z Root Motion w Godot 4, musisz upewnić się, że animacja, którą używasz, zawiera odpowiednie dane root motion (zazwyczaj w plikach animacji takich jak .fbx
). W szczególności musi być animowany węzeł korzenia (root bone) modelu.
Jak używać Root Motion:
- Sprawdzenie animacji:
- Upewnij się, że animacja posiada root bone, który jest animowany w pliku animacji.
- Konfiguracja w Animatorze:
- W Godot 4, root motion obsługiwany jest przez AnimationTree i AnimationPlayer.
- Jeśli używasz AnimationTree, węzeł StateMachine może kontrolować, które animacje są odtwarzane, a root motion może być zaimplementowane bezpośrednio w samej animacji.
- Funkcja Root Motion:
- Jeśli animacja zawiera dane root motion, postać będzie się poruszać automatycznie zgodnie z tą animacją, a Twoje skrypty nie będą musiały ręcznie aktualizować pozycji postaci podczas odtwarzania animacji.
- Włączenie Root Motion w kodzie: Możesz programowo włączyć lub wykorzystać root motion w swoim kodzie poprzez modyfikację zachowania postaci. Przykład użycia root motion:
if $AnimationTree.get("parameters/movement/current_animation") == "run":
var root_motion = $AnimationPlayer.get_root_motion_transform()
global_transform.origin += root_motion.origin
W tym przykładzie pobierasz root motion z animacji i odpowiednio przesuwasz pozycję postaci w przestrzeni gry.
Root Motion View:
Z kolei, jeżeli w dokumentacji lub narzędziu napotkasz określenie „Root Motion View”, to może odnosić się do wizualnego narzędzia w edytorze lub podglądu, gdzie można zwizualizować i sprawdzić, jak root motion wpływa na ruch postaci w trakcie animacji. Obecnie w Godot 4 można to obserwować bezpośrednio w oknie animacji, gdzie ruch root bone (węzła korzenia) jest odzwierciedlany.
Dodaj komentarz