MultiplayerSpawner
w Godot 4 to węzeł pomocniczy używany w kontekście gier sieciowych (multiplayer), który automatycznie zarządza tworzeniem i synchronizacją obiektów dla różnych graczy lub instancji w rozgrywce sieciowej. Jest to nowość, która znacząco ułatwia dynamiczne dodawanie obiektów do gry, takich jak postacie graczy, przeciwnicy, pociski czy przedmioty do zebrania, i zarządzanie nimi w sposób zsynchronizowany między klientami i serwerem.

Cechy MultiplayerSpawner
:
- Automatyczne generowanie obiektów dla wielu graczy: Pozwala na łatwe tworzenie nowych instancji obiektów na wszystkich połączonych klientach.
- Synchronizacja między klientami i serwerem: Obiekty stworzone przez
MultiplayerSpawner
są automatycznie synchronizowane, dzięki czemu wszyscy gracze widzą te same obiekty w swoich instancjach gry. - Wsparcie dla dynamicznego dołączania graczy: Nowi gracze dołączający do rozgrywki automatycznie widzą wszystkie aktywne obiekty stworzone przez
MultiplayerSpawner
.
Jak używać MultiplayerSpawner
w Godot 4
1. Dodanie MultiplayerSpawner
do sceny
- W drzewie scen kliknij „Dodaj węzeł”.
- Wyszukaj
MultiplayerSpawner
i dodaj go do swojej sceny. Ten węzeł będzie zarządzał tworzeniem i synchronizacją obiektów.
2. Konfigurowanie MultiplayerSpawner
- Ustawienie sceny do generowania obiektów:
MultiplayerSpawner
wymaga sceny lub obiektu, który ma być generowany dla każdego gracza lub instancji. Możesz ustawić tę scenę w inspektorze lub przypisać ją dynamicznie w skrypcie.
$MultiplayerSpawner.spawn_scene = preload("res://scenes/Player.tscn")
- Synchronizacja obiektów:
MultiplayerSpawner
dba o synchronizację obiektów automatycznie, więc gdy obiekt zostanie stworzony, będzie widoczny dla wszystkich graczy połączonych z serwerem. Obiekty tworzone przezMultiplayerSpawner
będą automatycznie synchronizowane na podstawie ustawień sieciowych.
3. Skrypt do dynamicznego generowania obiektów
Możesz użyć skryptu, aby dynamicznie tworzyć obiekty przy pomocy MultiplayerSpawner
– na przykład, gdy gracz dołącza do gry lub pojawia się nowy przeciwnik.
extends MultiplayerSpawner
# Funkcja do tworzenia obiektu
func spawn_player():
var player_instance = spawn() # Tworzy obiekt na podstawie przypisanej sceny
player_instance.global_position = Vector2(randf() * 1024, randf() * 768) # Ustawienie pozycji gracza
add_child(player_instance)
spawn()
: Funkcjaspawn()
tworzy instancję przypisanej sceny wMultiplayerSpawner
i automatycznie synchronizuje ją z innymi klientami.- Ustawienie pozycji: Przykład pokazuje losowe ustawienie pozycji, ale możesz użyć bardziej zaawansowanych algorytmów pozycjonowania.
4. Automatyczne tworzenie graczy lub obiektów przy dołączaniu
Możesz skonfigurować MultiplayerSpawner
, aby automatycznie generował obiekty, gdy nowy gracz dołącza do gry:
extends MultiplayerSpawner
func _player_joined(id):
var new_player = spawn()
new_player.name = "Player_%d" % id
add_child(new_player)
- Zarządzanie graczami: Możesz użyć
_player_joined()
do tworzenia instancji nowego gracza i dodawania go do gry. Dzięki automatycznej synchronizacji, każdy gracz zobaczy nowo stworzonego gracza w swojej instancji gry.
5. Obsługa usuwania obiektów
Obiekty stworzone przez MultiplayerSpawner
mogą być także usuwane, a ich usunięcie będzie zsynchronizowane między klientami:
func remove_player(player_id):
var player = get_node("Player_%d" % player_id)
if player:
player.queue_free() # Usunięcie obiektu z gry
Przykład pełnego skryptu dla MultiplayerSpawner
:
extends MultiplayerSpawner
# Ustawienie sceny gracza
func _ready():
spawn_scene = preload("res://scenes/Player.tscn")
# Funkcja tworząca nowego gracza
func spawn_player(position: Vector2):
var player_instance = spawn() # Tworzy nową instancję
player_instance.global_position = position
add_child(player_instance)
# Funkcja wywoływana po dołączeniu gracza
func _player_joined(id):
spawn_player(Vector2(randf() * 800, randf() * 600)) # Tworzy gracza w losowej pozycji
Zastosowania MultiplayerSpawner
w grach multiplayer
- Tworzenie graczy:
MultiplayerSpawner
może automatycznie tworzyć obiekty graczy, gdy dołączają do serwera. Dzięki synchronizacji wszystkie instancje widzą te same obiekty, co ułatwia tworzenie spójnych gier multiplayer.
- Tworzenie przeciwników:
- W grach kooperacyjnych lub PvE,
MultiplayerSpawner
może być używany do generowania przeciwników, którzy są synchronizowani między klientami i serwerem. Przykładem może być pojawianie się nowych fal przeciwników.
- Przedmioty do zebrania:
MultiplayerSpawner
sprawdza się także przy tworzeniu obiektów, które gracze mogą zbierać, takich jak monety, bonusy, lub przedmioty do ekwipunku. Raz stworzone, są widoczne dla wszystkich połączonych graczy.
- Dynamiczne tworzenie pocisków:
- Możesz użyć
MultiplayerSpawner
do synchronizacji tworzenia pocisków, które są wystrzeliwane przez graczy, co pozwala na realistyczne odwzorowanie akcji w czasie rzeczywistym.
Podsumowanie:
MultiplayerSpawner
w Godot 4 to wygodny sposób na zarządzanie dynamicznym tworzeniem i synchronizacją obiektów w grach multiplayer. Dzięki wsparciu dla automatycznej synchronizacji oraz prostocie użycia, MultiplayerSpawner
znacznie ułatwia implementację gier sieciowych. Wystarczy przypisać scenę, a węzeł zajmie się resztą, synchronizując nowe obiekty na wszystkich połączonych instancjach gry. Jest idealnym rozwiązaniem do tworzenia graczy, przeciwników, przedmiotów czy dynamicznych efektów, takich jak pociski.
Dodaj komentarz