Metoda navigation.get_next_path_position()
z klasy NavigationAgent3D
W Godot 4 zwraca następny punkt na ścieżce, do którego agent ma się przemieszczać. Metoda ta jest kluczowa w aktualizowaniu pozycji agenta w każdej klatce i w śledzeniu wyznaczonej ścieżki nawigacyjnej.

Użycie:
- Zwracana wartość: Zwraca Vector3 — pozycję w globalnych współrzędnych, która reprezentuje następny punkt na ścieżce.
- Gdzie ją stosować: Wywołujesz tę metodę w pętli (np. w
_process(delta)
lub_physics_process(delta)
), aby agent w każdej klatce przemieszczał się w stronę docelowego punktu ścieżki, unikając przeszkód.
Przykład użycia:
if navigation.is_navigation_finished() == false:
var next_position = navigation.get_next_path_position()
var direction = (next_position - global_transform.origin).normalized()
velocity = direction * speed
set_velocity(velocity)
move_and_slide()
W tym przykładzie:
get_next_path_position()
zwraca pozycję, do której agent ma się przemieszczać.direction
to wektor kierunku od obecnej pozycji agenta do następnego punktu na ścieżce.velocity
to obliczona prędkość, na podstawie której agent przemieszcza się z wykorzystaniem funkcjimove_and_slide()
.
Przypadki użycia:
- Dynamiczna nawigacja: Agent aktualizuje swoją pozycję na podstawie obliczonej ścieżki, uwzględniając przeszkody, co jest szczególnie przydatne w złożonych środowiskach.
- Śledzenie ruchomych celów: W przypadku dynamicznie zmieniających się celów, agent w każdej klatce będzie mógł poprawnie śledzić i podążać za nową pozycją celu.
Dodatkowe uwagi:
- NavigationAgent3D wymaga NavigationRegion lub NavigationMesh, aby poprawnie obliczać ścieżki.
- Jeśli agent napotka na przeszkody lub zmieni się jego cel,
get_next_path_position()
zaktualizuje ścieżkę, tak aby agent mógł podążać optymalną trasą.
Podsumowując, get_next_path_position()
jest kluczową metodą do dynamicznego prowadzenia agenta przez środowisko gry w oparciu o obliczone ścieżki, z uwzględnieniem przeszkód.
Funkcja navigation.get_next_path_position()
nie przyjmuje żadnych argumentów, ponieważ jest metodą bezargumentową w klasie NavigationAgent3D
w Godot. Jej zadaniem jest zwrócenie kolejnego punktu na obliczonej ścieżce nawigacyjnej, który agent ma osiągnąć.
Chociaż nie możesz podać żadnych argumentów bezpośrednio do tej funkcji, możesz w pełni wykorzystać jej wyniki w połączeniu z innymi metodami i parametrami, aby sterować ruchem agenta i jego interakcją z otoczeniem.
Przykłady użycia:
1. Podążanie za celem:
if not navigation.is_navigation_finished():
var next_position = navigation.get_next_path_position()
var direction = (next_position - global_transform.origin).normalized()
velocity = direction * speed
set_velocity(velocity)
move_and_slide()
Tutaj agent porusza się w stronę celu, a jego pozycja jest aktualizowana w każdej klatce na podstawie najbliższego punktu na ścieżce.
2. Obsługa kolizji:
Możesz wykorzystać get_next_path_position()
w połączeniu z logiką kolizji, aby agent unikał przeszkód na trasie.
if not navigation.is_navigation_finished():
var next_position = navigation.get_next_path_position()
if not is_on_wall(): # Sprawdzanie, czy agent nie uderza w ścianę
var direction = (next_position - global_transform.origin).normalized()
velocity = direction * speed
set_velocity(velocity)
move_and_slide()
else:
print("Agent napotkał przeszkodę!")
3. Sprawdzanie odległości do celu:
W połączeniu z metodą navigation.distance_to_target()
, możesz kontrolować, czy agent zbliża się do celu.
if navigation.distance_to_target() > 1.0: # Jeżeli agent jest dalej niż 1 jednostka od celu
var next_position = navigation.get_next_path_position()
var direction = (next_position - global_transform.origin).normalized()
velocity = direction * speed
set_velocity(velocity)
move_and_slide()
else:
print("Agent jest blisko celu!")
Zastosowanie w rozgrywce:
- Poruszanie się w labiryncie: Agent może korzystać z tej funkcji, aby znaleźć drogę przez skomplikowaną strukturę, taką jak labirynt, jednocześnie unikając przeszkód.
- Śledzenie gracza: W sytuacjach, gdy musisz dynamicznie śledzić pozycję gracza lub innych NPC,
get_next_path_position()
pozwala na bieżąco aktualizować ścieżkę agenta.
Podsumowanie:
Funkcja get_next_path_position()
nie przyjmuje argumentów, ale może być używana w różnych scenariuszach, takich jak poruszanie się po ścieżce, unikanie przeszkód czy dynamiczne śledzenie celów. Ważne jest, aby po jej wywołaniu obliczać kierunek ruchu agenta i używać innych metod, takich jak move_and_slide()
, aby faktycznie przesunąć agenta w kierunku tego punktu.
Dodaj komentarz