Metoda navigation.get_next_path_position()

Metoda navigation.get_next_path_position() z klasy NavigationAgent3D

W Godot 4 zwraca następny punkt na ścieżce, do którego agent ma się przemieszczać. Metoda ta jest kluczowa w aktualizowaniu pozycji agenta w każdej klatce i w śledzeniu wyznaczonej ścieżki nawigacyjnej.

Użycie:

  1. Zwracana wartość: Zwraca Vector3 — pozycję w globalnych współrzędnych, która reprezentuje następny punkt na ścieżce.
  2. Gdzie ją stosować: Wywołujesz tę metodę w pętli (np. w _process(delta) lub _physics_process(delta)), aby agent w każdej klatce przemieszczał się w stronę docelowego punktu ścieżki, unikając przeszkód.

Przykład użycia:

if navigation.is_navigation_finished() == false:
    var next_position = navigation.get_next_path_position()
    var direction = (next_position - global_transform.origin).normalized()
    velocity = direction * speed
    set_velocity(velocity)
    move_and_slide()

W tym przykładzie:

  • get_next_path_position() zwraca pozycję, do której agent ma się przemieszczać.
  • direction to wektor kierunku od obecnej pozycji agenta do następnego punktu na ścieżce.
  • velocity to obliczona prędkość, na podstawie której agent przemieszcza się z wykorzystaniem funkcji move_and_slide().

Przypadki użycia:

  • Dynamiczna nawigacja: Agent aktualizuje swoją pozycję na podstawie obliczonej ścieżki, uwzględniając przeszkody, co jest szczególnie przydatne w złożonych środowiskach.
  • Śledzenie ruchomych celów: W przypadku dynamicznie zmieniających się celów, agent w każdej klatce będzie mógł poprawnie śledzić i podążać za nową pozycją celu.

Dodatkowe uwagi:

  • NavigationAgent3D wymaga NavigationRegion lub NavigationMesh, aby poprawnie obliczać ścieżki.
  • Jeśli agent napotka na przeszkody lub zmieni się jego cel, get_next_path_position() zaktualizuje ścieżkę, tak aby agent mógł podążać optymalną trasą.

Podsumowując, get_next_path_position() jest kluczową metodą do dynamicznego prowadzenia agenta przez środowisko gry w oparciu o obliczone ścieżki, z uwzględnieniem przeszkód.

Funkcja navigation.get_next_path_position() nie przyjmuje żadnych argumentów, ponieważ jest metodą bezargumentową w klasie NavigationAgent3D w Godot. Jej zadaniem jest zwrócenie kolejnego punktu na obliczonej ścieżce nawigacyjnej, który agent ma osiągnąć.

Chociaż nie możesz podać żadnych argumentów bezpośrednio do tej funkcji, możesz w pełni wykorzystać jej wyniki w połączeniu z innymi metodami i parametrami, aby sterować ruchem agenta i jego interakcją z otoczeniem.

Przykłady użycia:

1. Podążanie za celem:

if not navigation.is_navigation_finished():
    var next_position = navigation.get_next_path_position()
    var direction = (next_position - global_transform.origin).normalized()
    velocity = direction * speed
    set_velocity(velocity)
    move_and_slide()

Tutaj agent porusza się w stronę celu, a jego pozycja jest aktualizowana w każdej klatce na podstawie najbliższego punktu na ścieżce.

2. Obsługa kolizji:

Możesz wykorzystać get_next_path_position() w połączeniu z logiką kolizji, aby agent unikał przeszkód na trasie.

if not navigation.is_navigation_finished():
    var next_position = navigation.get_next_path_position()

    if not is_on_wall():  # Sprawdzanie, czy agent nie uderza w ścianę
        var direction = (next_position - global_transform.origin).normalized()
        velocity = direction * speed
	set_velocity(velocity)
        move_and_slide()
    else:
        print("Agent napotkał przeszkodę!")

3. Sprawdzanie odległości do celu:

W połączeniu z metodą navigation.distance_to_target(), możesz kontrolować, czy agent zbliża się do celu.

if navigation.distance_to_target() > 1.0:  # Jeżeli agent jest dalej niż 1 jednostka od celu
    var next_position = navigation.get_next_path_position()
    var direction = (next_position - global_transform.origin).normalized()
    velocity = direction * speed
    set_velocity(velocity)
    move_and_slide()
else:
    print("Agent jest blisko celu!")

Zastosowanie w rozgrywce:

  • Poruszanie się w labiryncie: Agent może korzystać z tej funkcji, aby znaleźć drogę przez skomplikowaną strukturę, taką jak labirynt, jednocześnie unikając przeszkód.
  • Śledzenie gracza: W sytuacjach, gdy musisz dynamicznie śledzić pozycję gracza lub innych NPC, get_next_path_position() pozwala na bieżąco aktualizować ścieżkę agenta.

Podsumowanie:

Funkcja get_next_path_position() nie przyjmuje argumentów, ale może być używana w różnych scenariuszach, takich jak poruszanie się po ścieżce, unikanie przeszkód czy dynamiczne śledzenie celów. Ważne jest, aby po jej wywołaniu obliczać kierunek ruchu agenta i używać innych metod, takich jak move_and_slide(), aby faktycznie przesunąć agenta w kierunku tego punktu.


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *