Jak nałożyć tekstury w Godot – teksturowanie 2D i 3D

Nakładanie tekstur w Godot 4 zależy od tego, czy pracujesz w środowisku 2D czy 3D. Poniżej znajdziesz szczegółowe kroki dla obu przypadków.


1. Nakładanie tekstur w 2D

Przy użyciu węzła Sprite2D:

  1. Dodaj węzeł Sprite2D:
    • Kliknij prawym przyciskiem myszy na drzewie sceny i wybierz „Dodaj Węzeł”.
    • Wpisz „Sprite2D” i dodaj go do sceny.
  2. Załaduj teksturę:
    • W inspektorze znajdź pole Texture.
    • Kliknij na pole, aby otworzyć przeglądarkę zasobów.
    • Wybierz plik obrazu (np. .png lub .jpg).
  3. Dostosuj teksturę:
    • Możesz zmienić rozmiar, rotację lub pozycję tekstury bezpośrednio w edytorze.
    • W inspektorze znajdziesz opcje takie jak:
      • Region: Przytnij teksturę do wybranego obszaru.
      • Centered: Określ, czy tekstura powinna być wycentrowana.
      • Flip H/V: Obróć teksturę w poziomie lub pionie.

Przy użyciu TileMap (do nakładania kafelków):

  1. Dodaj węzeł TileMap:
    • W drzewie sceny wybierz „Dodaj Węzeł” i wpisz „TileMap”.
  2. Stwórz TileSet:
    • W inspektorze znajdź pole Tile Set i kliknij na przycisk „Nowy TileSet”.
    • Otwórz edytor TileSet, klikając ikonę obok pola.
  3. Dodaj tekstury do TileSet:
    • W edytorze TileSet kliknij „Dodaj teksturę” i wybierz obraz.
    • Podziel teksturę na kafelki, ustawiając rozmiar siatki (np. 32×32).
  4. Maluj na mapie:
    • Wybierz kafelek i kliknij na siatkę w oknie edytora, aby nałożyć tekstury.

2. Nakładanie tekstur w 3D

Przy użyciu MeshInstance3D:

  1. Dodaj węzeł MeshInstance3D:
    • Kliknij na drzewie sceny i wybierz „Dodaj Węzeł”.
    • Wpisz „MeshInstance3D” i dodaj go.
  2. Załaduj siatkę (Mesh):
    • W inspektorze znajdź pole Mesh i wybierz:
      • Gotowy model 3D (np. .glb, .fbx),
      • Wbudowaną siatkę, np. CubeMesh.
  3. Dodaj materiał:
    • W inspektorze kliknij na pole Material i wybierz „Nowy Standardowy Materiał 3D” (StandardMaterial3D).
  4. Załaduj teksturę:
    • Rozwiń sekcję „Albedo” w materiale.
    • Kliknij na pole Texture i wybierz plik obrazu (np. teksturę .png).
  5. Dostosuj ustawienia:
    • Możesz zmienić skalę tekstury, przejść do mapowania UV i dostosować jej wygląd, np. dodać przezroczystość lub metaliczność.

Przy użyciu SpatialMaterial:

Jeśli chcesz bardziej zaawansowane efekty, możesz użyć różnych map tekstur w StandardMaterial3D:

  • Albedo: Kolor podstawowy tekstury.
  • Normal Map: Tworzy iluzję głębi na powierzchni.
  • Roughness Map: Kontroluje poziom połysku powierzchni.
  • Metallic Map: Ustawia, które części tekstury są metaliczne.

3. Modyfikowanie map UV

W przypadku modeli 3D tekstura nakładana jest na podstawie mapowania UV. Jeśli tekstura nie wyświetla się poprawnie:

  • Sprawdź mapowanie UV w programie, z którego eksportowano model.
  • W Godot możesz zmienić skalę UV w sekcji UV1 Offset/Scale w materiale.

4. Nakładanie tekstur w Shaderach

Jeśli potrzebujesz bardziej zaawansowanych efektów, możesz użyć shaderów:

shader_type spatial;

uniform sampler2D albedo_texture;

void fragment() {
    ALBEDO = texture(albedo_texture, UV).rgb;
}

Kroki:

  1. Stwórz nowy materiał ShaderMaterial.
  2. W inspektorze przypisz shader.
  3. W shadereze załaduj teksturę jako uniform i kontroluj sposób jej wyświetlania.

5. Praktyczne porady

  1. Optymalizacja tekstur:
    • Używaj formatów zoptymalizowanych dla gier, takich jak .png lub .dds.
    • Kompresuj tekstury, aby poprawić wydajność gry.
  2. Powtarzanie tekstury:
    • W inspektorze materiału ustaw UV Scale dla powtarzania tekstury na większej powierzchni.
  3. Transparentność:
    • Aby uzyskać przezroczystość, włącz opcję Transparent w sekcji Rendering Options materiału.
  4. Testowanie w grze:
    • Sprawdź, jak tekstura wygląda w czasie rzeczywistym, korzystając z trybu podglądu.

Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowej pomocy z konkretnym rodzajem tekstury lub problemem, daj znać!


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *