Node2D

Node2D to podstawowy węzeł w Godot do pracy z obiektami 2D. Jest to klasa bazowa dla wszystkich węzłów, które mają pozycję, obrót i skalę w przestrzeni 2D, ale sam w sobie nie zawiera żadnych specyficznych funkcji renderowania, kolizji czy fizyki. Możesz na nim opierać bardziej złożone elementy gry 2D, takie jak postacie, obiekty, efekty graficzne i wiele innych.

Główne właściwości Node2D:

  1. Pozycja:
    • position: Współrzędne pozycji w przestrzeni 2D.
    • global_position: Współrzędne pozycji w przestrzeni globalnej, uwzględniając hierarchię.
  2. Obrót:
    • rotation: Kąt obrotu w radianach.
    • global_rotation: Globalny kąt obrotu, uwzględniając hierarchię.
  3. Skala:
    • scale: Skala węzła w przestrzeni 2D.
    • global_scale: Globalna skala węzła.
  4. Hierarchia:
    • Node2D może być rodzicem dla innych węzłów 2D, tworząc strukturę drzewa. Pozycje, rotacje i skale dzieci mogą być uzależnione od rodzica.

Przykład użycia Node2D:

extends Node2D

func _ready():
    # Ustaw pozycję węzła na współrzędne (100, 200)
    position = Vector2(100, 200)
    
    # Ustaw obrót węzła na 45 stopni (PI/4 radianów)
    rotation = PI / 4
    
    # Zmień skalę węzła na dwukrotność pierwotnej wielkości
    scale = Vector2(2, 2)
    
    # Wyświetl bieżącą globalną pozycję
    print(global_position)

Główne zastosowanie Node2D:

  • Podstawa dla obiektów 2D: Możesz go użyć jako bazowego węzła dla każdego obiektu 2D, który nie wymaga złożonych funkcji, takich jak renderowanie (jak w przypadku Sprite2D) czy fizyka (KinematicBody2D).
  • Kontener hierarchii: Często używany jako rodzic dla grup węzłów, którymi chcesz manipulować jako całość. Na przykład, jeśli masz animowaną postać złożoną z kilku węzłów, możesz je wszystkie dodać jako dzieci jednego węzła Node2D i przemieszczać je razem.

Przykład użycia jako kontener hierarchii:

extends Node2D

func _ready():
    # Dodajemy dzieci do tego węzła
    var child1 = Node2D.new()
    var child2 = Node2D.new()
    
    # Ustawiamy pozycję dzieci
    child1.position = Vector2(50, 0)
    child2.position = Vector2(-50, 0)
    
    # Dodajemy węzły do hierarchii
    add_child(child1)
    add_child(child2)
    
    # Przesuwamy rodzica, co przesunie również wszystkie jego dzieci
    position = Vector2(100, 100)

Podsumowanie:

Node2D to bardzo uniwersalny węzeł 2D, który działa jako podstawowa jednostka w hierarchii węzłów w Godot dla scen 2D. Można go używać do dowolnych operacji na pozycjach, obrotach i skalach w przestrzeni 2D, a także jako rodzica dla bardziej złożonych struktur.


Komentarze

Jedna odpowiedź do „Node2D”

  1. […] Node2D – węzeł dla elementów 2D, takich jak postacie, obiekty czy tła. […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *