Oficjalna data premiery Godot 5 nie została jeszcze ogłoszona, a jako otwarty projekt, rozwój nowej wersji silnika zależy od tempa pracy zespołu programistów i społeczności. Obecnie (listopad 2024) Godot jest na etapie intensywnego rozwijania wersji 4.x, co oznacza, że wersja 5 prawdopodobnie jest w planach długoterminowych.

Obecne priorytety:
- Usprawnienia w Godot 4.x:
- Godot 4 był dużym krokiem naprzód, wprowadzając wiele nowych funkcji, takich jak Vulkan, zaawansowana fizyka 3D, lepsze wsparcie dla animacji i nowe narzędzia. Wersje 4.x są regularnie rozwijane i stabilizowane, co wskazuje, że obecnie skupienie jest na tej gałęzi.
- Stabilizacja funkcji 4.x:
- Twórcy silnika zwykle koncentrują się na dopracowywaniu obecnej głównej wersji przed przejściem do zupełnie nowej, dlatego kolejne kroki w Godot 4.x są kluczowe przed rozpoczęciem pracy nad Godot 5.
- Współpraca z użytkownikami:
- Społeczność zgłasza sugestie i poprawki, co wskazuje na priorytet dla użytkowników na obecnym etapie. Godot 5 może powstać, gdy nowe funkcje nie będą możliwe do wprowadzenia w 4.x lub gdy potrzebny będzie większy przeskok technologiczny.
Możliwe przewidywania dotyczące Godot 5:
- Data premiery:
- Jeśli obecny cykl rozwoju wersji 4.x będzie trwał przez 2-3 lata, Godot 5 może pojawić się nie wcześniej niż w 2026-2027 roku.
- Nowe funkcje:
- Chociaż nie ogłoszono konkretnych planów, Godot 5 mógłby potencjalnie wprowadzić:
- Jeszcze bardziej zaawansowaną obsługę ray tracingu w Vulkanie.
- Wsparcie dla nowych technologii, takich jak AI generujące treści w czasie rzeczywistym.
- Ulepszone narzędzia dla dużych projektów, w tym edytory dedykowane dla VR/AR.
- Podejście do wsparcia starszych wersji:
- Godot 4 prawdopodobnie będzie rozwijany równolegle przez dłuższy czas, nawet po premierze Godot 5, aby zapewnić stabilność dla użytkowników, którzy nie chcą od razu przesiadać się na nową wersję.
Aktualizacje dotyczące Godot 5
Aby być na bieżąco z planami związanymi z rozwojem Godot 5:
- Śledź oficjalny blog Godot.
- Zaglądaj na GitHub projektu (Godot GitHub), gdzie można znaleźć roadmapy i propozycje zmian.
- Dołącz do społeczności (np. forum lub Discorda), gdzie omawiane są przyszłe plany.
Dodaj komentarz